Voor scholen

“Juf waar ga jij naar toe?” of “Ga jij op reis en mag ik mee?” vragen kinderen, wanneer de wielen van mijn volle koffers over het schoolplein rollen. Wekelijks reis ik van de ene naar de andere school. “

“2 Werelden samen !”

Speltherapie op scholen begon als een persoonlijke reis vanuit het onderwijs naar de hulpverlening, waarbij spelen de verbindende factor is. “Hoe mooi zou het zijn dat deze 2 werelden samen zouden komen binnen scholen?” Met de  nieuwe ontwikkelingen zoals inclusief onderwijs en traumasensitief onderwijs kan ik in mijn rol vast een bijdrage leveren aan nog meer scholen.

Speltherapie op scholen is 6 jaar geleden ontstaan vanuit behoeftes en ervaringen op de werkvloer. Leerkrachten voelen zich vaak handelingsverlegen als het gaat over gedragsproblemen. Voor ouders blijkt het soms lastig om (externe) hulp te vragen. Maatschappelijke- en culturele factoren spelen hierbij vaak een rol. Ook scholen ervaren dit.

Speltherapie op scholen blijkt laagdrempelig en preventief. Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat speltherapie een gunstig effect heeft op de cognitieve vaardigheden. Welbevinden ligt namelijk voor het cognitief leren. Spelen is eigenlijk ook “sociaal leren”. Scholen willen en kunnen soms net even iets “meer” bieden. Hiervoor kunnen lichte ondersteuningsgelden ingezet worden en soms kan dit ook met steun (subsidie) van de gemeente (NPO gelden).

Speltherapie binnen de school kan het bruggetje zijn naar De Jeugdzorg. Soms is het ook een vangnet door de (helaas) lange wachtlijsten.

Na inmiddels ruim 3 jaar ervaring als ambulante speltherapeute binnen scholen, heb ik tijdens trajecten ervaren dat de betrokkenheid en inzet, van zowel ouders als leerkrachten, extra steunend en versterkend kan werken voor het kind en de omgeving, zowel thuis als op school.

Nieuwsgierig naar hoe die 2 werelden samen kunnen komen? Deel jij die visie en heb jij de middelen hiervoor? Graag neem ik jullie mee op reis.

Wij gaan op reis en nemen mee …

We blijven dichtbij. Voordat we vertrekken nemen we de tijd om even stil te staan bij onszelf. Wat heb ik nodig? Waar wil ik naar toe? Wie neem ik mee?

Tijdens een presentatie neem ik scholen mee op reis. Tijdens onze reis is er onder andere aandacht voor het belang van spelen, de waarde van speltherapie binnen scholen en wat scholen/ouders kunnen benutten. Daarnaast worden er verschillende interactieve werkvormen ingezet, zodat het team zelf ervaring op kan doen met interventies. Deze werkvormen kunnen gelijk in de praktijk toegepast worden (zie voor een extra verdieping ticket “emoties in beeld”).

Speltherapie-traject (all-in)

Interesse? Vraag via het contactformulier de folder aan. Ook kom ik graag vrijblijvend op gesprek.

Tickets

Sherborne

“Zonder zelfbewustzijn kan een kind niets leren over de omringende wereld” – Victoria Sherborne

Sherborne is een “lijfgerichte” doe-methode, die ook binnen het onderwijs ingezet kan worden om het lichaamsbesef te vergroten. Daarnaast kan het worden ingezet om het ruimtelijk inzicht van kinderen te vergroten. Het brengt een positieve verandering teweeg in het gedrag, de emoties en de manier waarop kinderen relaties aangaan.

Het gaat niet om prestaties, er is geen goed of fout, het gaat om contact,  plezier en individuele groei.

Doelen kunnen zijn:

  • Het kind krijgt meer lichaamsbesef en bereidt het bewegingsrepertoire uit
  • Het kind voelt met zijn/haar lichaam
  • Het kind leert zijn eigen kracht kennen en op een goede manier in te zetten
  • Het kind durft controle los te laten en kan meer ontspannen
  • Het kind leert genieten en doet nieuwe, prettige ervaringen op
  • Het kind ontwikkelt zelfvertrouwen
  • Het kind leert op positieve wijze relaties aan te gaan

Sherborne kan individueel, met groepjes kinderen, ouder-kind en zelfs ook binnen jouw team (teambuilding).

Lichaamstaal gaat voor gesproken taal

Omdat de lichaamstaal voorop staat, is het ook uiterst geschikt voor kinderen met TOS, selectief mutisme, kinderen die de taal niet beheersen of kunnen verstaan.

Schoolbegeleiding

“Wat triggert mij aan deze leerling?” of “Waar komen mijn stresservaringen vandaan?” Soms heb je als leerkracht bepaalde vragen, waar je graag een antwoord op zou willen weten. Met hulp van “Een Taal Erbij” verkennen we wat er “kan meespelen” binnen jouw rol als leerkracht. We gaan uit van jouw “schatten” en ontdekken samen nieuwe inzichten. Naast deze individuele begeleiding is er een mogelijkheid voor Intervisie binnen een groep van maximaal 4 leerkrachten. Alles afgestemd vanuit de hulpvraag.

Emoties in beeld – een belevingsbord

Deze ticket bestaat uit 2 praktische workshops van 2,5 uur. Je gaat naar huis met een belevingsbord vol tools voor in jouw klas of groep. Praktisch inzetbaar, zowel klassikaal, in een groepje als individueel.

Sommigen herkennen waarschijnlijk facetten uit de groei-mindset, maar hier wordt extra verbinding gelegd tussen “het (cognitief) leren en het voelen” en de prikkelverwerking. Een “valkuil” binnen deze mindset op school is dat kinderen/leerkrachten (onbewust) “Makkieland” minder waarderen dan “Lefland”. Beiden heb je nodig, vooral wanneer je als kind/leerkracht lastig kunt ontspannen en daarbij eerder overprikkeld raakt. Dus eigenlijk iets minder “mind” en meer “body” zodat er meer balans tussen het denken en voelen ontstaat.

Tijdens een speltherapietraject is hiermee gewerkt en zijn interventies toegepast, die bijvoorbeeld helpen om van “Paniekland” naar “Zenland” te gaan, maar ook om van “Makkieland” naar “Lefland” te komen.

Kinderen worden zich op een speelse manier bewuster van zichzelf en ervaren zo om meer regie te krijgen over hun emotie, leren vaker te handelen naar hun gevoel. Dit vergroot het zelfvertrouwen. Nieuwsgierig?

Neem contact met mij op voor meer informatie.

Thema-avond “spel als taal ….”

Wil jij graag meer weten over speltherapie en wat jij als professional “mee zou kunnen nemen” in jouw koffer? Wees welkom! Wij kijken samen door de onderwijs- en speltherapiebril en komen elkaar tegen via spel. Groepjes van 6 à 8 personen zijn welkom op een woensdagavond van 19.30 tot 21.30 uur. Er zijn zoveel zaken die ik “toen ik juf was” had willen weten en graag met jullie deel. Ik pas de info aan jullie behoefte aan. De kosten zijn tussen de 50 à 60 euro per persoon. Het is de bedoeling dat jullie je als groepje opgeven. Misschien tot ziens!

.

Meer weten?

Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Neem contact op