Over mij

Hallo,

Mijn naam is Anja Uijtdewilligen. Ik ben gediplomeerd en geregistreerd speltherapeute (FVB, NVVS en RBCZ).

Ik geloof in de kracht van spel. Spel is de taal van het kind. Wat het kind met woorden niet kan zeggen, speelt het uit. Ieder kind heeft zijn eigen, unieke “verhaal”.

Spelen is als een rode draad door mijn leven; als kind, als juf, als moeder en als speltherapeute.

Als kind was ik vaak buiten in de natuur te vinden. Ik zat dan vooral met mijn handen in de klei, bouwde hutjes etc. Buiten zijn in een natuurlijke omgeving geeft rust en ontspanning.

Later ontdekte ik, als leerkracht van groep 1,2, het spelend- en ontdekkend leren. Spelen is van binnenuit. Het belang en het effect van spelen, heb ik als juf ervaren. Het gedrag van kinderen en spelen stond als juf altijd bij mij centraal en nog steeds! En hierbij als kind jezelf kunnen en mogen zijn en “lekker in je vel zitten”, als voorwaarden om tot ontwikkeling te komen.

De kracht van spel!

Spelen is leren, maar het is zoveel meer dan dat. Spelen is ervaren met al je zintuigen. Spelen is voelen, beleven en uiten. Spelen geeft ontspanning en plezier. Spelen zorgt voor beweging. Spelen zorgt voor contact, met jezelf en met anderen. Soms kan spelen ook spannend zijn en helpen om grenzen te verleggen.

Na 25 jaar juf, kreeg ik steeds meer de behoefte om kinderen met problemen individueel te ondersteunen. De opleiding “Specialist Het Jonge Kind” bevestigde het belang van spel nog meer met daarnaast ook de functie van “spel(en) als uitlaatklep”. Als juf had ik niet altijd de ruimte en tijd om kinderen extra te begeleiden in de klas. Daarnaast ervoer ik, dat voor ouders de stap naar externe hulp soms nog te groot was. Als leerkracht had ik al ervaring met speltherapie. Hoe mooi zou het zijn om binnen de school een spetherapeute te hebben, een jeugdprofessional die soms ook bijvoorbeeld “de pet als leerkracht” op kan zetten?

Ik deelde mijn zorgen en plan met het schoolbestuur en begon 6 jaar geleden aan de opleiding Master Speltherapie. Ik wilde graag, via speltherapie op school, laagdrempelig en preventief, kinderen met sociaal-emotionele problemen helpen. Na 3,5 jaar gewerkt te hebben als speltherapeute namens het Borgesius, besloot ik 100% voor Praktijk Spelkracht te gaan. Scholen kunnen mij via Praktijk Spelkracht inhuren voor speltherapie binnen hun school. Scholen kunnen proberen om bij de gemeente, via de NPO-gelden, subsidie aan te vragen voor speltherapie. Sommige scholen is dat inmiddels al gelukt.

Boosheid omarmd

Ik behaalde mijn diploma, waarbij ik tijdens mijn onderzoek mezelf heb verdiept in emotie-regulatie bij kinderen van 4 t/m 8 jaar. Ik onderzocht onder andere wat speltherapeuten inzetten en wat leerkrachten op school en ouders thuis zouden kunnen inzetten en dan met name bij “boosheid”.

Praktijk Spelkracht

Wat spelen doet, heb ik altijd al geweten. Nog steeds verwonder ik me over de kracht van spel.  Vandaar ook de naam Praktijk Spelkracht.

Speltherapie als brug, waarbij (therapeutisch) spel leidt tot een kleurrijke “verbinding” tussen kind, ouders en de omgeving van het kind, bijvoorbeeld ook de school. Daarnaast zie je in het logo een regenboog, (halve) jaarringen van een boom en bolletjes/belletjes. Dit staat voor de speelse beweging, groei en “kracht” van binnenuit. Dat wat speltherapie doet.

Ouder-kind relatie

Als trotse moeder van 2 kinderen, ben ik inmiddels 23 jaar ervaringsdeskundige. Ouder worden en zijn maakt je kwetsbaar. Ik weet hoe het voelt als je kind niet lekker in zijn of haar vel zit. Ik weet ook hoe moeilijk het kan zijn als je zelf niet meer weet hoe je je kind kunt helpen. Dat kan invloed hebben op jouw relatie met je kind, de ouder-kind relatie.

Het is dapper als je als ouder hulp zoekt. Openheid en vertrouwen is hierbij erg belangrijk. Speltherapie kan alleen helpen als ik beschik over voldoende informatie over jullie kind en gezinssituatie. Soms kan hierbij “jouw verhaal” als ouder ook een rol spelen. Ik ben nieuwsgierig naar dat verhaal. We gaan met elkaar in gesprek en verkennen samen wat jullie kind nodig heeft. Hierbij leg ik soms “het gesprek op tafel” met spelmateriaal. Beelden zeggen vaak meer dan woorden en zorgen vaak voor nieuwe inzichten.

“Een klik hebben”

Het is heel wat om je kind toe te vertrouwen aan iemand die je niet persoonlijk kent. Hierbij vind ik het belangrijk dat er “een klik” is. “Een klik” komt vaak vanuit je gevoel. Uit onderzoek is gebleken dat een goede klik met de hulpverlener/therapeut van groot belang is voor de kans van slagen van therapie. Het is daarom mogelijk om vrijblijvend met mij een afspraak te maken, middels het contactformulier.

Natuurlijk via spel

Als speltherapeute gebruik ik het spel van uw kind als middel om uw kind beter te begrijpen en te helpen. Vanuit het spel vertaal ik de hulpvraag. Een veilige en vertrouwde relatie tussen mij en uw kind is essentieel voor het proces.  Ik sluit aan bij uw kind en probeer van daaruit, via spel, uw kind weer terug in eigen kracht te zetten. Dit zodat uw kind zich weer vol vertrouwen verder kan ontwikkelen.

Wanneer het past binnen het traject kan de buitenruimte en de natuur bij de spelkamer betrokken worden. Daarnaast kunt u, als dit past bij de hulpvraag, als ouder ook uitgenodigd worden om een gedeelte van de spelsessie bij te wonen in de spelkamer.

Onder het kopje “over speltherapie” leest u meer over de werkwijze en de kosten van speltherapie.

Meer weten?

Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Neem contact op